Bajki z Empatio

2021-03-05

Bajki z Empatio

Bajki z Empatią - nasz autorski projekt.
Drodzy odbiorcy mali i duzi !
Od jakiegoś już czasu jesteśmy z Wami, czytamy bajki, opowiadania i różne historie, a także komentujemy je. Chcemy zwrócić Waszą uwagę na fakt,
że „Bajki z empatią” a także wszystkie inne bajki terapeutyczne czy też psychoedukacyjne to nie są zwykłe bajki. Często nie mają morału. Są to historie specjalnie skonstruowane, z przeznaczeniem do odnajdywania w nich samych siebie. Dziecko może znaleźć w tych opowieściach odpowiednik siebie, swojego problemu, trudności, frustracji. Dzięki bohaterom bajek może poczuć, że nie jest samo w swoim przeżywaniu, ma odzwierciedlenie.
Z drugiej zaś strony bajki pokazują, że emocje, które mamy w sobie- radość, smutek, złość czy strach są uniwersalne. Emocje przeżywa każdy z nas, a one same w sobie nie są niczym złym. Istotne jest to, że często w opowiadaniach przedstawione są konkretne zachowania ciała, które towarzyszą poszczególnym emocjom. Zachęcamy do przypatrzenia się tematowi emocji. Ogromnym krokiem
w przód do harmonijnego funkcjonowania jest właśnie możliwość/umiejętność rozpoznawania emocji, które są w nas. Ważne, by uczyć się je nazywać i przeżywać, a wtedy i radzenie sobie z nimi będzie czymś naturalnym. Według nas nie ma negatywnych emocji. Wszystkie są ważne i potrzebne.
Pragniemy zaznaczyć, że przeczytanie dziecku bajki nie musi być jednoznaczne z załatwieniem problemu czy pozbyciem się danej trudności. Czasem „poprawa” w danej kwestii przyjdzie z opóźnieniem lub wcale. Każdy z nas jest inny. Coś, co pomoże i sprawdzi się u jednego dziecka, u drugiego może nie wywołać żadnej reakcji.
Opowiadania terapeutyczne czy psychoedukacyjne możemy tworzyć
do zindywidualizowanych potrzeb- układać historię do konkretnego problemu
z jakim mierzy się konkretne dziecko lub tworzyć historie uniwersalne.
W towarzyszeniu dziecku podczas czytania/ słuchania bajek pamiętajmy, że bajki nie muszą się podobać, nie trzeba ich dziecku tłumaczyć i wskazywać podobieństw, gdyż ten proces porównywania zajdzie (lub nie) samoistnie po wysłuchaniu bajki
i przemyśleniach, refleksjach. Rozmawiajmy z dzieckiem za jego inicjacją,
nie z przymusu czy powinności. Wspierajmy, zadawajmy pytania o konkretne uczucia, unikajmy pytań zamkniętych, sugerujących. Towarzyszmy dziecku
w przeżywaniu.
Chętnych zapraszamy do gościnnego uczestnictwa w naszym programie „Bajki z empatią”